MYŚLĄ TRAFIĆ DO KOSZA

Asseco GdyniaTo był zdecydowanie trudny mecz dla zawodników Asseco Gdynia, goście skutecznie hamowali każdą próbę przejęcia kontroli nad grą. Gospodarze prawie całą pierwszą kwartę utrzymywali niewielkie prowadzenie, aby zakończyć ją remisem 18:18 Po krótkiej przerwie gdynianie podejmowali kolejne próby odwrócenia niekorzystnego dla siebie wyniku, jednak jak się okazało bezskutecznie. Piątek 9 grudnia nie był dobrym dniem dla zawodników Asseco Gdynia, którzy musieli uznać wyższość zawodników z BM Slam Stal Ostrów Wielkopolski 68:76.

Warto zastanowić się nad skutecznością rzutów osobistych, bowiem między innymi one miały wpływ na wynik spotkania. Gospodarze wykorzystali jedynie 12 z 22 oddanych rzutów. Jak zwiększyć skuteczność rzutów osobisty, oddawanych pod presją? Czy można zrobić coś jeszcze poza setkami rzutów oddanych na treningach? Można! Wykorzystać trening mentalny. Michael Jordan wizualizował sobie decydujący rzut do kosza tysiące razy, zanim wykonał go naprawdę. Wizualizacja, podobnie jak wiele elementów w treningu sportowym, jest umiejętnością. Tak samo jak inne umiejętności możemy ją rozwijać. Trening wyobrażeniowy polega na stworzeniu w swojej wyobraźni jak najbardziej realnego obrazu czynności lub sytuacji, przy pełnym zaangażowaniu wszystkich zmysłów.

W JAKIM CELU ZAWODNICY STOSUJĄ TRENING WYOBRAŻENIOWY?

– oswojenie emocji, sytuacji stresowych,

– nauka nowych elementów technicznych, taktycznych,

– utrwalenie i doskonalenie posiadanych umiejętności,

– przygotowanie mentalne do startu,

– powrót po kontuzji.

OD CZEGO ZACZĄĆ?

PERSPEKTYWA

Wizualizację można podzielić na dwa rodzaje wewnętrzną i zewnętrzną. Zewnętrzna to taka, w której widzi się wszystko tak, jakby się oglądało mecz siedząc na trybunach. Wewnętrzna to taka, w której wyobrażamy sobie wszystko swoimi oczami. Zarówno jedna jak i druga perspektywa jest skuteczna. Obydwie powinien zawodnik trenować i stosować. Wizualizacja zewnętrzna pozwala spojrzeć na siebie z dystansu i obejrzeć dany ruch, czy też sytuację w szerszej perspektywie. Z kolei wizualizacja wewnętrzna pozwala na realne wczucie się w sytuację, z uwzględnieniem emocji, które zawodnik odczuwa w tym danym momencie.

ZMYSŁY

Ważne aby, w czasie wizualizacji zaangażować jak najwięcej zmysłów, w ten sposób obraz będzie realistyczny. Zastanów się co widzisz, co słyszysz, czy czujesz jakiś charakterystyczny zapach? Poczuj jak twoje dłonie dotykają piłki.

OPANOWANIE I KONTROLA

Zawodnicy w pierwszej kolejności uczą się relaksacji i koncentracji, aby później mogli zaczynać trening wyobrażeniowy z odpowiednim poziomem pobudzenia. Może się zdarzyć, że niektóre obrazy będą pojawiały się spontanicznie, bez możliwości ich kontrolowania. Pamiętaj jednak, to Ty piszesz scenariusz i od Ciebie zależy przebieg wizualizacji. Możesz mieć pełen wpływ na obrazy tworzone w Twoim umyśle.

POZYTYWNE EMOCJE

Wizualizacji powinny towarzyszyć pozytywne emocje i doznania. Podczas treningu wyobrażeniowego dochodzi do utrwalenia związku pomiędzy myślami i emocjami. Ważne, aby wizualizujący zawodnik odczuwał radość i spełnienie.

Uwaga

Możemy wyobrażać sobie emocje, które towarzyszą Ci podczas rywalizacji sportowej (ekscytacja, zdenerwowanie). W ten sposób będziemy w stanie oswoić uczucia i lepiej poradzić sobie z nimi w trakcie zawodów.

TEMPO WYKONYWANEJ CZYNNOŚCI Zawodnikom zaleca się, aby rozpoczynali trening wyobrażeniowy od wolniejszego tempa (klatka po klatce), zwłaszcza gdy pracują nad techniką wykonywania konkretnych elementów. Następnie można przyspieszyć swoje wyobrażenia i przejść do rzeczywistej dynamiki.

REGULARNOŚĆ W przypadku tego rodzaju ćwiczeń podstawową sprawą jest częstotliwość i regularność, nie zaś długość sesji: lepsze są krótsze, ale częstsze sesje. Pamiętaj trening wyobrażeniowy możesz stosować zarówno przed treningiem/ meczem jak i po treningu/ meczu.

ZADANIE DLA CIEBIE

Stwórz w swojej głowie perfekcyjne wykonanie rzutu osobistego. Zaangażuj wszystkie swoje zmysły. Przypomnij sobie szczegóły. Poczuj, jak krok po kroku realizujesz wszystkie techniczno – taktyczne założenia dokładnego i celnego rzutu osobistego. Poczuj radość ze zdobytych punktów. Zobacz zadowolenie drużyny i trenera. Usłysz brawa publiczności.

Autor tekstu: Anna Ussorowska

fot. Mariusz Mazurczak