Cel to marzenie z datą wykonania

Asseco GdyniaMimo bardzo dobrej gry rezerwowych, Asseco Gdynia przegrywa kolejny mecz z King Szczecin 75:84. Gdynianie byli bardzo blisko sprawienia niespodzianki, jednak seria błędów oraz aż 17 straconych piłek przy ledwie 8 stratach gości, spowodowały dekoncentrację gospodarzy.
Początek spotkania był bardzo wyrównany, w kolejnej odsłonie gdynianie utrzymywali przewagę, choć goście powoli odrabiali starty. Po drugiej kwarcie Asseco wygrywało już tylko 37:36. Kibice z niecierpliwością czekali na przebudzenie swojego zespołu, jednak koszykarze ze Szczecina nie wypuścili już zwycięstwa z rąk.

Jak utrzymać motywację zawodników do ciężkiej pracy w sytuacji gdy przegrywają kolejny mecz? Zaangażowanie i praca włożona w treningi przy braku widocznych rezultatów dla wielu zawodników wiąże się z chwilami zwątpienia i słabości. Oczekując natychmiastowych efektów, łatwo stracić poczucie sensu i motywację do dalszej pracy. Niezależnie od tego czy mówimy o sportach indywidualnych czy drużynowych, wyznaczanie celów jest narzędziem, które pozwala zwiększyć pewność siebie, utrzymać motywację, poprawić efektywność treningów oraz analizować i monitorować swoje postępy.

CELE KRÓTKO, ŚREDNIO I DŁUGOTERMINOWE
Wizja przyszłości określa punkt, w którym chcemy się znaleźć. Tworzenie tej wizji wzbudza w nas pozytywne emocje i dzięki temu pozwala nam przetrwać kryzysowe sytuacje. Jednak cel bez planu i terminu realizacji jest jedynie życzeniem. Dopiero ustalenie ambitnych, ale jednocześnie możliwych do osiągnięcia, jasnych i realnych celów sprawi, że zaczniemy podejmować konkretne działania.
Cele długoterminowe określają pewną całościową strategię działania. Gdybyś wyobraził sobie drabinę, to ostatnim szczeblem byłby właśnie cel długoterminowy. Dla wielu zawodników jest to największy i najważniejszy cel danego sezonu.
Cele średnioterminowe i krótkoterminowe to drobniejsze etapy, składające się na cele długoterminowe. Określają poziom, na jakim powinniśmy wykonać swoją pracę, który naszym zdaniem umożliwi osiągnięcie celu końcowego.

CELE WYNIKOWE I MISTRZOWSKIE

Cele wynikowe są związane z konkretnym wynikiem (np. wygrana meczu), nie mamy nad nimi pełnej kontroli. Wygrana jest ważna, ponieważ zapewnia nam wysoką pozycję w tabeli, jednak koncentracja wyłącznie na wyniku, często zwiększa presję startową.
Cele mistrzowskie są związane z osiągnięciem osobistego standardu (np. zastawię zawodnika po każdym rzucie), mamy nad nimi prawie pełną kontrolę. Dotyczą podniesienia naszych umiejętności w konkretnym aspekcie gry, utrzymania określonego poziomu koncentracji. Dobrze postawione cele mistrzowskie zmniejszają napięcie i pozwalają budować pewność siebie.
Założeniem rywalizacji sportowej jest osiąganie wyników, jednak, ważne aby trenerzy
i zawodnicy pamiętali, że koncentrowanie się tylko i wyłącznie na wyniku bardzo często powoduje zwiększenie presji związanej z rywalizacją sportową. Adam Małysz często powtarzał: „koncentruję się na oddaniu dwóch dobrych – równych skoków” jest to idealny przykład celu mistrzowskiego.

CELE INDYWIDUALNE I ZESPOŁOWE
Drużyna to coś więcej niż zawodnicy noszący te same koszulki. Dobrze funkcjonujący zespół to taki, który wspólnie dąży do jasno określonego celu. Ważne jest, aby wszyscy zawodnicy identyfikowali się z celem drużynowym, nie może to być jedynie wymaganie narzucone przez kierownictwo klubu, w które nie wierzą sami zawodnicy czy nawet trenerzy.

W celu zwiększenia zaangażowania w realizację celu zespołowego, trener może zapytać zawodników o to jak zrealizowanie wspólnego celu może ułatwić wykonanie indywidualnych celów. Np. awans drużyny do finału Mistrzostw Polski, stworzy zawodnikom szanse na pokazanie się selekcjonerom Kadry Polski.
Uwaga
Pamiętaj, aby cel był realny i osiągalny, ale także ambitny. Stawianie nierealistycznych celów prowadzi do wzbudzania nieuzasadnionych oczekiwań, a w konsekwencji rozczarowania.

ZADANIE DLA CIEBIE
Większą moc ma cel zapisany, dlatego dobrym pomysłem jest prowadzenie dzienniczka treningowego, w którym zawodnik będzie odnotowywał swoje postępy w realizacji celów.
W pierwsze kolejności zapisz, co chciałbyś osiągnąć jeszcze w tym sezonie. Następnie ustal priorytety, ustaw cele w odpowiedniej kolejności – poprzez cele treningowe do celów na zawody. Pomyśl również o celach mentalnych – co byś chciał zmienić, udoskonalić, czy też nauczyć się? Może zwiększyć swoją koncentrację przy oddawaniu rzutów? Może poprawić komunikację ze swoją drużyną i trenerem?
Po każdym treningu i każdym meczu – zarówno wygranym, jak i przegranym powinieneś odnieść się do postawionych sobie wcześniej celów. Zastanowić się na ile udało Ci się zrealizować cele, czego zabrakło, a co było wykonane bardzo dobrze. Logiczna, chłodna analiza pozwala obniżyć poziom negatywnych emocji, a tym samy poziom presji towarzyszącej rozgrywką sportowym.

Autor tekstu: Anna Ussorowska
Fot. Mariusz Mazurczak