Zajęcia dla kobiet w ciąży

W programie aktywnosci znajdują się ćwiczenia rozciągające i wzmacniające mięśnie, których celem jest przygotowanie ciała do porodu oraz umożliwienie szybkiego powrotu do właściwej sylwetki. Wszystkie ćwiczenia nawiązują do standardowych programów fitness, jednak znacząco różnią się stopniem zintensyfikowania – są łagodniejsze, przystosowane do możliwości przyszłych mam.

Zajęcia przeznaczone są dla kobiet od drugiego trymestru ciąży niezależnie od poziomu sprawności fizycznej oraz umiejętności ruchowych, trwają 60 minut. Głównym ich celem jest aktywizacja kobiet w ciąży oraz korzystny wpływ na rozwój dziecka. Ponadto założeniami zajęć są także: zmniejszenie dolegliwości bólowych, łagodniejsze i bardziej świadome doświadczenie porodu oraz połogu, profilaktyka wysiłkowego nietrzymania moczu oraz aktywne spędzenie czasu wolnego.

Obejmują one: naukę efektywnego oddychania, angażowania i rozluźniania mięśni dna miednicy, prawidłowych nawyków codziennych, pozycji porodowych, wzmacnianie i rozluźnianie całego ciała oraz treningi relaksacyjne (m.in. afirmacje, wizualizacje itd.). Poza tym zajęcia są uzupełniane o treści teoretyczne obejmujące zagadnienia związane nie tylko z ciążą (uczestniczki otrzymują dodatkowe materiały). Podczas zajęć kobiety uczą się oswajać z własnym ciałem i głosem świadomie dostrzegając sygnały z niego płynące. Otrzymują również wskazówki, co powinny robić krótko po porodzie (będąc jeszcze w szpitalu), aby szybciej odzyskać zdrowie czy w momencie, gdy doszło do rozejścia mięśni prostych brzucha itp. Kobiety chcące uczestniczyć w zajęciach są zobligowane do odbycia konsultacji z lekarzem prowadzącym ciążę i okazania stosownego zaświadczenia o braku przeciwwskazań do udziału w zajęciach ruchowych.

Na zajęcia należy zabrać:

  • zaświadczenie lekarskie (na pierwsze zajęcia),
  • matę,
  • skarpetki antypoślizgowe (uczestniczki ćwiczą bez butów, w skarpetkach bądź na boso; można również ćwiczyć w obuwiu – kwestia indywidualna),
  • gruby ręcznik/kocyk,
  • wodę,
  • dobry nastrój ;)

Terminy i miejsca

  • WTORKI, 17:30-18:30, Mały Kack, Hala Lekkoatletyczna GCS, sala fitness (ul. Olimpijska 5)

Trener koordynator

Koordynatorem zajęć z dla kobiet w ciązy jest Katarzyna Wojtera.

Katarzyna Wojtera - absolwentka Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku oraz Uniwersytetu Gdańskiego, zajmująca się aktywnością fizyczną kobiet w każdym wieku (począwszy od kobiet w ciąży po seniorki). Zajmuje się świadomą pracą z ciałem (duży nacisk kładąc na przekazywanie wiedzy o mięśniach dna miednicy i prawidłowych nawykach) oraz zdrowym ruchem. Ponadto, m.in. instruktorka Rekreacji Ruchowej – Fitness Nowoczesne Formy Gimnastyki, trener personalny, terapeutka Bebo® (szwajcarska metoda treningu mięśni dna miednicy), specjalistka ćwiczeń mięśni dna miednicy, konsultantka pre/postnatalnej aktywności fizycznej itd. Na co dzień specjalizuje się w formach prozdrowotnych (zajęcia dla kobiet w ciąży, po porodzie, w połogu, zajęcia dla rodziców z maluszkami, „Zdrowy Kręgosłup”, gimnastyka dla seniorów, treningi i konsultacje indywidualne itd.). Prowadzi warsztaty o tematyce prozdrowotnej podczas różnego rodzaju wydarzeń czy festiwali. Dla  GCS prowadzi cyklicznie warsztaty pt.: „Świadome Rodzicielstwo”, „Zajęcia dla kobiet w ciąży” oraz zajęcia „Mama, Tata i Ja”. Cały czas doskonali swój warsztat i bierze udział w różnego rodzaju szkoleniach, kursach oraz wydarzeniach. Uważa, że najważniejsza w treningu jest systematyczność oraz samodyscyplina, które umożliwiają wypracowanie nawyku prowadzenia aktywnego trybu życia skutkującego zachowaniem sprawności fizycznej oraz dobrego samopoczucia na długie lata. Cytując słowa Jim’a Ryun’a: „Motywacja jest tym, co pozwala zacząć, nawyk jest tym, co pozwala Ci wytrwać”.

„Zgłębiam wiedzę na temat świadomej pracy z ciałem oraz mięśni dna miednicy od prawie 10 lat (prowadzę warsztaty o tematyce prozdrowotnej, ale stricte tematem interesowałam się jeszcze będąc na studiach, biorąc udział w różnego rodzaju szkoleniach, wydarzeniach i badaniach naukowych dotyczących mięśni dna miednicy). Na każdych swoich zajęciach, treningach czy konsultacjach zawsze staram się przekazać wiadomości w tym temacie, gdyż widzę braki w świadomiości ich wagi oraz roli strukturze naszego organizmu,. Obecnie jest coraz lepiej, ale świadomość w społeczeństwie jest jeszcze zbyt mała, dlatego prowadzę swoje warsztaty w różnych placówkach, starając się w profesjonalny, ale przede wszystkim w przystępny sposób przekazywać wiedzę”.
 

Zajecia prowadzą również inni trenerzy według programu i wytycznych przygotowanych przez trenera koordynatora.