Każdy może być sportowcem – „Don't diss my ability!”

Aktualności

Joga, zumba, siatkówka, ale też karate, strzelanie i boks. Gdyńskie Centrum Sportu udowadnia, że każdy, bez względu na ograniczenia może uprawiać nawet najbardziej wymagający sport. Podsumowujemy pierwszy semestr realizacji projektu „Don't diss my ability!” – wsparcie uczniów o specjalnych potrzebach poprzez rozwój edukacji włączającej na terenie miasta Gdyni.

Gdyńskie Centrum Sportu w ramach projektu przeprowadziło zajęcia sportowe z jogi, zumby, strzelectwa, karate, siatkówki na siedząco oraz boksu dla uczniów Szkolnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 2 na terenie obiektów sportowych w Gdyni jak również na miejscu w szkole dla 22 klas objętych wsparciem. Równocześnie odbyły się lekcje prezentujące wspomniane dyscypliny sportowe dla uczniów Zespołu Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni, aby zaprosić wszystkich na wspólne integracyjne zajęcia popołudniowe na terenie Gdyńskiego Centrum Sportu.

Szczególnym zainteresowaniem cieszy się siłownia pod szyldem „Spotkajmy się w GCS" gdzie uczniowie pod okiem trenera, trzy razy w tygodniu mogą korzystać ze sprzętu zakupionego w ramach projektu i doskonalić swoją formę – mówi Paweł Brutel, dyrektor Gdyńskiego Centrum Sportu. – W pierwszym semestrze szkolnym przeprowadzono ponad 400 aktywności dla uczniów z projektu, aby mogli odkryć swoje talenty sportowe i korzyści płynące z uprawiania sportu nie tylko dla poprawy kondycji fizycznej ale również integracji z rówieśnikami po zajęciach szkolnych.

Jednym z partnerów projektu jest Fundacja Inthinknity, która odpowiada za przeprowadzenie warsztatów arteterapeutycznych, indywidualnego poradnictwa zawodowego oraz psychologicznego.

Za nami 6 intensywnych miesięcy warsztatów i spotkań w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Gdyni – opowiada Marta Łoboda, prezes Fundacji Inthinknity. – Działania są realizowane zgodnie z przyjętym harmonogramem – dotychczas przeprowadziliśmy 6 warsztatów arteterapeutycznych dla wszystkich 22 klas, co przekłada się na ponad 130 godzin artystycznych spotkań, na których 85 uczniów o specjalnych potrzebach tworzyło własne koszulki, bransoletki, kubki, torby i wiele innych ciekawych projektów. Równolegle obejmujemy 86 młodych ludzi z orzeczeniem o niepełnosprawności wsparciem w postaci spotkań z doradcą zawodowym i psychologiem, na których wspólnie przygotowują CV, określają swoje mocne strony i pracują nad motywacją i pewnością siebie. Pełni zapału rozpoczynamy drugi semestr działań projektowych – wszystkie aktywności będziemy kontynuować do końca czerwca 2025. 

Z kolei partner Instytut Wiedzy i Kompetencji odpowiada w projekcie za prowadzenie działań szkoleniowych skierowanych do 500 gdyńskich pedagogów. Wsparciem w postaci szkoleń objęci są nauczyciele ze wszystkich 19 szkół ponadpodstawowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Miasta Gdyni.

Tematyka szkoleń dotyczy rówieśniczego savoir-vivre w kontaktach z osobami ze specjalnymi potrzebami wynikającymi z posiadania orzeczenia o niepełnosprawności – opowiada Monika Formańska-Żadkowska, prezes Zarządu Instytutu Wiedzy i Kompetencji. – Pedagodzy przeszli pierwsze z trzech zaplanowanych szkoleń, a szkołom przekazano opracowane skrypty oraz symulatory niepełnosprawności. Od kwietnia rozpoczynamy kolejny blok szkoleniowy – poświęcony następującym tematom: Młodzieżowy savoir-vivre w kontaktach z rówieśnikami ze specjalnymi potrzebami wynikającymi z dysfunkcji narządu słuchu (niesłyszących/niedosłyszących), Młodzieżowy savoir-vivre w kontaktach z rówieśnikami ze specjalnymi potrzebami wynikającymi z całościowego zaburzenia poznawczego (spektrum autyzmu lub Zespołu Aspergera) oraz Młodzieżowy savoir-vivre w kontaktach z rówieśnikami ze specjalnymi potrzebami wynikającymi z choroby psychicznej – depresji. Wspólnie tworzymy w Gdyni systemowe rozwiązanie w zakresie wsparcia gdyńskich placówek w organizacji edukacji włączającej.

Projekt potrwa do końca czerwca. Wspiera młodych ludzi w rozwijaniu ich umiejętności, budowaniu pewności siebie i odkrywaniu ich wyjątkowych talentów.

Ważne informacje:

Strona projektu: Don't diss my ability! – wsparcie uczniów o specjalnych potrzebach poprzez rozwój edukacji włączającej na terenie miasta Gdyni – GCS

  • Numer projektu: FEPM.05.08-IZ.00-0070/23

  • Lider projektu: Gmina Miasta Gdyni/ Gdyńskie Centrum Sportu,

  • Partnerzy projektu: Instytut Wiedzy i Kompetencji, Fundacja Inthinknity

  • Źródło finansowania: Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+), Priorytetu 5 Fundusze europejskie dla silnego społecznie Pomorza EFS+, Działania 5.8. Edukacja ogólna i zawodowa w ramach programu Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027 (FEP 2021-2027)

  • Czas realizacji projektu: 1.03.2024 r. – 30.06.2025 r.

  • Wartość projektu: 859 942,68 zł

  • Dofinansowanie: 816 945,55 zł

Informacje dotyczące dostępności:

 Wszystkie miejsca realizacji projektu spełniają warunki dostępności dla osób z orzeczeniem o niepełnosprawności:

  • Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 2 Gdyni (ul. Energetyków 13 81-184 Gdynia),

  • ⁠Gdyńskie Centrum Sportu – hale sportowe  (ul. Olimpijska 5/9, 81-538 Gdynia) oraz

  • ⁠Gdyńskie Centrum Sportu – Narodowy Stadion Rugby (ul. Kazimierza Górskiego 10, 81-304 Gdynia).

  • Ww. lokalizacje spełniają standardy dostępności architektonicznej.

Cel projektu:

Celem projektu jest wdrażanie rozwiązań z zakresu edukacji włączającej, które zakładają wsparcie uczniów z orzeczeniem o niepełnosprawności, zaburzeniami zachowania i emocji oraz z trudnościami w nauce ze szkół ponadpodstawowych z terenu Gdyni.

Wsparcie systemu edukacji włączającej zostanie zagwarantowane poprzez: 

  • wspieranie systemowych rozwiązań mających na celu integrację młodzieży z orzeczeniem o niepełnosprawności (85 uczniów ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 2 w Gdyni) z młodzieżą ze szkół ogólnodostępnych (85 uczniów Zespołu Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni) poprzez zapewnienie im dostępu do zajęć wspierających całościowe zaspokajanie potrzeb rozwojowych i integrację ponad podziałami poprzez parasport,

  • wspieranie systemowych rozwiązań mających na celu integrację młodzieży ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 2 w Gdyni z młodzieżą ze szkół ogólnodostępnych poprzez stworzenie miejsca, w którym nastolatkowie o specjalnych potrzebach mogą wspólnie uprawiać sport z rówieśnikami bez orzeczeń (siłownia dla dostosowana do specjalnych potrzeb osób młodych z orzeczeniem o niepełnosprawności) oraz zapewnienie profesjonalnej opieki trenerskiej dla ww. uczestników;

  • wspieranie systemowych rozwiązań mających na celu angażowanie uczniów z niepełnosprawnościami poprzez przeszkolenie kadry wychowawczo-dydaktycznej 19 szkół ponadpodstawowych z terenu Gdyni w zakresie integracji rówieśniczej z osobami młodymi z orzeczeniem o niepełnosprawności i przeciwdziałanie ich dyskryminacji;

  • wspieranie dostępu do kadry psychologicznej i doradczej (rozumianej jako świadczącej usługi indywidualnego poradnictwa zawodowego) na terenie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 2 w Gdyni.

W projekcie realizowane są następujące działania:

Projekt „DON'T DISS MY ABILITY!” – przygotowanie skryptu w ramach autorskiego szkolenia wspierającego wprowadzenie rozwiązań systemowych w gdyńskich szkołach ponadpodstawowych w zakresie upodmiotowiania uczniów o specjalnych potrzebach i ich integracji z rówieśnikami ze szkół ogólnodostępnych. (termin realizacji: 1.03-31.05.2024 r.)

  • Projekt „SPOTKAJMY SIĘ W GDYŃSKIM CENTRUM SPORTU” – stworzenie miejsca spotkań (siłowni dostosowanej do potrzeb osób z orzeczeniem o niepełnosprawności) dla młodzieży o specjalnych potrzebach i młodzieży ze szkół ogólnodostępnych wraz z profesjonalnym wsparciem trenerskim. (termin realizacji: 1.03.2024 r. – 30.06.2025 r.)

  • Projekt „DON'T DISS MY ABILITY!” – przeszkolenie 500 nauczycieli, psychologów, pedagogów 19 gdyńskich szkół ponadpodstawowych w ramach wdrażania rozwiązania systemowego wspierającego upodmiotawianie osób młodych z orzeczeniem o niepełnosprawności oraz ich aktywną integracją ponad podziałami społecznymi. (termin realizacji: 1.06.2024 r. – 30.06.2025 r.)

  • Projekt „GDYŃSKA AKADEMIA PARASPORTU” – zapewnienie dostępu do zajęć wspierających podstawowe potrzeby rozwojowe oraz integracyjne poprzez parasport – zajęcia z jogi z elementami relaksacji, zajęcia z siatkówki na siedząco z elementami gimnastyki korekcyjnej, zajęcia ze strzelectwa laserowego, zajęcia taneczne, zajęcia z karate z elementami akrobatyki, zajęcia z boksu z elementami samoobrony. (termin realizacji: 1.09.2024 r. – 30.06.2025 r.)

  • Projekt „SAMODZIELNOŚĆ 1” – zapewnienie dostępu do usług specjalistycznych (indywidualne poradnictwo psychologiczne) na terenie szkoły dla 85 uczniów Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 2 w Gdyni umożliwiających im rozwój indywidualnego potencjału oraz włączenie społeczne, a także pełne i aktywne życie społeczne oraz zawodowe po opuszczeniu szkoły. (termin realizacji: 1.09.2024 r. – 30.06.2025 r.)

  • Projekt „SAMODZIELNOŚĆ 2” – zapewnienie dostępu do usług specjalistycznych (doradztwo zawodowe) na terenie szkoły dla 85 uczniów Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 2 w Gdyni umożliwiających im rozwój indywidualnego potencjału oraz włączenie społeczne, a także pełne i aktywne życie społeczne oraz zawodowe po opuszczeniu szkoły. (termin realizacji: 1.09.2024 r. – 30.06.2025 r.)

  • Projekt „SAMODZIELNOŚĆ 3” – zapewnienie dostępu do usług specjalistycznych (warsztaty arteterapeutyczne) na terenie szkoły dla 85 uczniów Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 2 w Gdyni umożliwiających im rozwój indywidualnego potencjału oraz włączenie społeczne, a także pełne i aktywne życie społeczne oraz zawodowe po opuszczeniu szkoły.

Wsparcie projektowe skierowane jest do do:

Uczniów gdyńskich szkół ponadpodstawowych – 85 uczniów Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 2 w Gdyni (młodzież o specjalnych potrzebach edukacyjnych wynikających z posiadania orzeczenia o niepełnosprawności intelektualnej, całościowego zaburzenia rozwojowego (spektrum autyzmu) lub zagrożona niedostosowaniem społecznym) oraz 85 uczniów Zespołu Szkół Chłodniczych i Elektronicznych – integracja uczniów ze szkół specjalnych z uczniami ze szkół ogólnodostępnych. Grupa liczy 170 osób, w tym 85 osób młodych z orzeczeniem o niepełnosprawności.

  • Pracowników dydaktyczno-wychowawczych (nauczycieli, pedagogów, psychologów, doradców zawodowych) 19 gdyńskich szkół ponadpodstawowych – 500 osób (350 kobiet i 150 mężczyzn). 

Zadanie współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+), Priorytetu 5 Fundusze europejskie dla silnego społecznie Pomorza EFS+, Działania 5.8. Edukacja ogólna i zawodowa w ramach programu Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027 (FEP 2021-2027).